
Podpisaliśmy umowę z Portem Gdańsk na kompleksową modernizację Nabrzeża Wiślanego. Całkowity koszt inwestycji wynosi 351 milionów złotych brutto, a zakończenie prac planowane jest na drugi kwartał 2028 roku. Projekt ma na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych portu, poprawę bezpieczeństwa jego użytkowników i modernizację infrastruktury elektroenergetycznej oraz kolejowo-drogowej. Pozwoli to m.in. na obsługę w Porcie Wewnętrznym nowoczesnych statków o nośności do 100 tys. ton i maksymalnym zanurzeniu 10,6 m.
– Od dziś tętno zespołu DORACO zaczyna bić w rytmie harmonogramu prac modernizacji Nabrzeża Wiślanego w Porcie Gdańsk. Złożone dziś na umowie podpisy potwierdzają, że polski zespół ekspertów jest gotowy do realizacji tak złożonej inwestycji hydrotechnicznej, która tłoczyć będzie do polskiego krwioobiegu nowe możliwości handlowe i logistyczne, a także pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo naszego kraju, w tym to żywnościowe – podsumowuje Angelika Cieślowska, prezes zarządu Korporacji Budowlanej DORACO. – Inwestycje hydrotechniczne w polskich portach są nam szczególnie bliskie. Kontrakt na Nabrzeże Wiślane pozwoli w pełni wykorzystać potencjał ekspercki, który budujemy w DORACO w obszarze hydrotechniki od ponad 30 lat, a dodatkowo po raz kolejny podniesiemy nasze krajowe know-how w tym sektorze i damy pracę lokalnym podmiotom. Oddamy do użytku nabrzeże, które nie tylko skutecznie odpowie na dzisiejsze potrzeby, ale także wyznaczy kurs na przyszłość polskiej gospodarki morskiej w perspektywie kolejnych kilkudziesięciu lat.
Większy tonaż statków, nowe tory kolejowe i sprawny transport cukru
Prace w porcie zostały podzielone na trzy etapy. Pierwszy z nich, który rozpocznie się już na początku lipca, będzie polegał na kompleksowej rozbudowie Nabrzeża Wiślanego o długości około 920 mb w celu zwiększenia tonażu statków zawijających do portu. Po modernizacji Port Gdańsk będzie mógł obsługiwać dalekomorskie jednostki pływające o nośności 35 tys. i 100 tys. ton. Takie statki są zwykle wykorzystywane do transportu ładunków masowych, takich jak zboża, węgiel czy rudy mineralne. Ponadto DORACO wykona: nawierzchnię i oświetlenie nabrzeża, sieci wodociągowo-kanalizacyjne, montaż urządzeń odbojowych i cumowniczych o nośności 1000 kN, a także szyn poddźwigowych. Generalny wykonawca zadba również o wykonanie gniazd do zasilania żurawi przeładunkowych.
– Tego typu inwestycje są bardzo potrzebne, uzasadnione i jako rząd będziemy wspierać wszelkiego rodzaju inicjatywy, które będą zwiększać potencjał polskich portów morskich – powiedział obecny podczas spotkania Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury – Trzymam mocno kciuki za wykonawców i liczę na to, że za tych kilkanaście miesięcy będziemy mogli już zobaczyć efekty prac, by port w Gdańsku mógł odnotować jeszcze większe przeładunki. Mamy dane za pierwsze półrocze – jest dobrze, w kontenerach jest jeszcze lepiej i jestem przekonany, że tego rodzaju inwestycje pozwolą jeszcze ten potencjał zwiększyć.
Kolejnym zadaniem DORACO będzie przebudowa układu drogowo-kolejowego do obsługi transportu cukru przy Nabrzeżu Wiślanym przy ul. Chodackiego. Realizacja uniwersalnego terminalu portowego umożliwi rozładunek specjalistycznych kontenerów z cukrem przywożonych na platformach kolejowych, magazynowanie i przeładunek cukru oraz pakowanie go na terenie bazy, a następnie załadunek statków konwencjonalnych oraz jednostek specjalistycznych typu BIBO.
Ten etap inwestycji obejmie również budowę i montaż wyposażenia trafostacji, która zapewni odpowiednie zasilanie dla infrastruktury portowej oraz budowę, zaprogramowanie i uruchomienie wag portowych, gwarantujących precyzyjne pomiary i efektywność procesów logistycznych. Istotnym elementem robót będzie także budowa nowego układu kolejowego z przejazdami i elementami sterowania ruchem.
Trzeci etap prac w Porcie Gdańsk dotyczy przebudowy układu komunikacyjnego wraz z budową placu manewrowo-postojowego w rejonie skrzyżowania ulic Chodackiego, Handlowego i Starowiślnej. Celem tego zadnia jest poprawa bezpieczeństwa użytkowników portu i wydajności przeładunków poprzez dostosowanie parametrów ulic do wymagań technicznych, m.in. przewidywanych obciążeń. DORACO zbuduje również wartownię portową, przebuduje sieć gazową, a także opracuje i wdroży docelową organizację ruchu dla całego układu drogowo-kolejowego.
DORACO zadba o ciągłość działania portu i kwestie środowiskowe
W ramach inwestycji DORACO zapewni sprawną realizację robót w podziale na etapy, gwarantując niezakłócony ciąg przeładunków oraz składowania materiałów na placach magazynowych w rejonie Nabrzeża Wiślanego.
– Budujemy odporność Portu Gdańsk poprzez inwestycje. To nasza odpowiedź na dynamiczne otoczenie gospodarcze, zmieniające się potrzeby partnerów i konieczność przystosowania się do wymogów nowoczesnej logistyki. Modernizacja Nabrzeża Wiślanego to przykład inwestycji, która nie tylko zwiększa efektywność przeładunkową i efektywność logistyczną operacji portowych, ale także przygotowuje naszą infrastrukturę pod zastosowanie zielonych technologii. To strategiczny kierunek, który wzmacnia naszą pozycję jako nowoczesnego węzła transportowego na Morzu Bałtyckim i w Europie Środkowo-Wschodniej – podkreśla Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
Na etapie prac przygotowawczych DORACO sprawdzi teren pod kątem występowania obiektów ferromagnetycznych, dzięki czemu zmitygowane zostanie ryzyko prowadzenia prac, a niewybuchy i niewypały z czasów II wojny światowej zostaną zlokalizowane, usunięte i zutylizowane. Całość inwestycji będzie również prowadzona pod nadzorem archeologicznym oraz zgodnie z decyzją środowiskową i najwyższymi standardami ochrony środowiska.
zdjęcia: Cezary Spigarski