




W Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” S.A. odbyło się uroczyste zakończenie projektu pod nazwą „Modernizacja infrastruktury na potrzeby posadowienia nowego doku pływającego przy nabrzeżu Gdyńskim w Szczecinie”. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Korporacja Budowlana DORACO.
DORACO zrealizowało szeroki zakres robót hydrotechnicznych, budowlanych i instalacyjnych, które zmodernizowały infrastrukturę stoczni. W ramach inwestycji zespół DORACO wykonał nowy pomost technologiczny o długości ponad 57 m, wyposażony w tory dla żurawi i urządzenia cumownicze, przebudował Nabrzeże Gdyńskie na odcinku 316 metrów oraz wykonał głębię dokową o imponującej głębokości 17 metrów. Podczas robót odbył się montaż kabli energetycznych zasilających wyspę Gryfia metodą przewiertu sterowanego podziemnego pod dnem rzeki Odra oraz modernizacja nabrzeża wraz z nawierzchnią, instalacjami wodno-kanalizacyjnymi i zapleczem stanowiska doku.
– Kolejne zaawansowane wyzwanie hydrotechniczne za nami. Zamykamy dziś wielki projekt, jednocześnie otwierając Stocznię Gryfia na nowe horyzonty i możliwości produkcji. Jesteśmy dumni, że tak jakościowa zmiana w polskiej stoczni mogła się wydarzyć za sprawą zespołu DORACO. Jestem przekonana, że nowy dok przyniesie realne korzyści dla gospodarki Pomorza Zachodniego. Dynamiczne inwestycje w infrastrukturę morską to dobry zwiastun dla przemysłu krajowego, szczególnie w obliczu wzrostów w transporcie morskim czy obsłudze procesów offshore – mówi Angelika Cieślowska, prezes zarządu Korporacji Budowlanej DORACO.
Do największych wyzwań inwestycji należały: pogłębienie akwenu, wbicie stalowych pali i ścianek szczelnych o długości do 30 metrów oraz roboty żelbetowe prowadzone z wody, w zmiennych warunkach hydrologicznych. W ramach zadania powstały również nowe systemy techniczne, w tym sieci elektroenergetyczne, sieci gazów technicznych oraz nowoczesne systemy monitoringu wizyjnego i oświetlenia. Całość została zaprojektowana w celu przystosowania stoczni do obsługi większych jednostek i przyjęcia nowego, pływającego doku.
– Zakończenie prac modernizacyjnych to nie tylko odnowienie naszej infrastruktury, ale przede wszystkim inwestycja w przyszłość. Dzięki niej zwiększamy nasze możliwości remontowe i efektywność operacji stoczniowych. Nowy pirs, zmodernizowane i przedłużone nabrzeża Gdyńskie i Gdański, dalby cumownicze dla nowego doku to podstawa, na której budujemy nasze dalsze plany rozwojowe. Nowy dok numer 8, który będzie tu posadowiony w II kwartale 2027, roku stanie się centrum naszych operacji i pozwoli nam świadczyć usługi na najwyższym, światowym poziomie – powiedział Daniel Opas, Prezes Zarządu Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” S.A.
Inwestycja znacząco podnosi możliwości operacyjne stoczni „Gryfia”, zapewniając m.in. zwiększoną funkcjonalność i efektywność prowadzenia prac stoczniowych oraz obsługę większych jedności o nośności do 80 000 DWT. Zakończona modernizacja stanowi fundament pod dalszy rozwój stoczni. Posadowienie nowego doku pływającego to kolejny przełomowy moment dla całej spółki, Szczecina, jak również dla całego przemysłu stoczniowego na Pomorzu Zachodnim.






















